"Man får inte bara ett nej!"
: En studie om pedagogers förhållningssätt angående barns delaktighet och inflytande i förskolan.

  • Emilie Strömbäck
  • My Räty

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Denna studie syftar till att undersöka de konsekvenser förskollärares

    förhållningssätt kring barns delaktighet och inflytande kan medföra för barnen i

    förskoleverksamheten. Läroplanen för förskolan benämner barns delaktighet och

    inflytande som något som ska genomsyra verksamheten tillsammans med

    samhällets demokratiska värderingar (Skolverket, 2010). Då läroplanen endast

    utgår från strävansmål utan konkreta anvisningar för hur dessa aspekter ska

    integreras i verksamheten är det pedagogernas tolkning och förhållningssätt kring

    ämnet som styr. Detta gör att pedagogens förhållningssätt får en viktig roll i

    verksamheten och är således både intressant och viktig att undersöka och

    reflektera kring. Undersökningen utgår från en kvalitativ metod och bygger på

    observationer samt ett eftersamtal med pedagogerna på den aktuella avdelningen.

    Som teoretisk utgångspunkt använder vi oss av det sociokulturella- och

    relationella perspektivet, då vi granskar samspelen och relationerna mellan

    pedagog och barn. Resultatet visar att pedagogerna i vår studie var väl medvetna

    om sitt eget förhållningssätt kring barns delaktighet och inflytande, samt att de

    arbetade aktivt med dessa frågor. Något som framkom i analysarbetet, som vi

    sedan för en diskussion kring, var att delaktighet och inflytande är något som

    pedagogerna kan ge och som barnen kan få. Detta ledde oss in i en diskussion

    kring pedagogers makt och hur denna tar sig i uttryck.

    Tilldelningsdatum2015-juni-10
    OriginalspråkSvenska
    HandledareEmelie Nilsson (Handledare) & Maria Rosberg (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • förhållningssätt
    • delaktighet
    • inflytande
    • förskola

    Citera det här

    '