“Man kan inte bara läsa, man måste också tänka samtidigt som man läser”
: En intervjustudie om lågstadielärares syn på undervisning i läsförståelsestrategier

  • Sandra Persson
  • Maja Saar

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Den svenska skolan står inför utmaningen att vända den nedåtgående trenden i elevers läsförmåga, vilket framgår av PIRLS, PISA och resultat av nationella prov. Dessa pekar på ökande skillnader mellan hög- och lågpresterande elever samt generella svårigheter med textförståelse. För att möta detta behövs en medveten satsning på explicit undervisning i läsförståelsestrategier redan på lågstadiet. Denna studie syftar till att undersöka lågstadielärares perspektiv på undervisning i läsförståelsestrategier inom svenskämnet. Studien baseras på semistrukturerade intervjuer med fyra erfarna lärare och utgår från ett sociokulturellt perspektiv med fokus på lärande genom social interaktion och stöttning. Resultaten visar att lärarna använder konkreta material och metoder för att synliggöra strategier som att förutsäga, göra inferenser och sammanfatta texter, i syfte att utveckla elevers strategiska läsförmåga. Samtidigt framkommer utmaningar, såsom begränsade resurser och avsaknad av systematisk didaktisk vägledning. Studiens resultat betonar vikten av en långsiktig och systematisk undervisningspraktik där läsförståelsestrategier integreras i vardagsarbetet. Genom att relatera resultaten till tidigare forskning och styrdokument lyfts lärarens centrala roll i att skapa inkluderande lärmiljöer och främja elevers metakognitiva utveckling. Studien bidrar med betydelsefulla insikter för fortbildning och vidareutveckling av undervisning i läsförståelse.
Tilldelningsdatum2024-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareCamilla Forsberg (Handledare), Jan Andersson (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • F-3
  • strategier
  • svenskämnet
  • läsförståelse
  • lärarkompetens
  • metakognition

Citera det här

'