Studiens syfte var att undersöka lärares erfarenheter av transspråkande och dess möjligheter och utmaningar. Transspråkande innebär att man använder sig av elevens alla språkliga resurser i undervisningen och kan ses både som ett synsätt på olika språk men även som praktiska strategier i undervisningen för att kunna använda sig av sitt modersmål i lärandet. I denna kvalitativa studie har fokusgruppsintervjuer av lärare med flera års erfarenhet av transspråkande genomförts. Totalt sju lärare deltog i studien och resultatet, som analyserats utifrån teorier om flerspråkighet och transspråkande, visar att lärarna ser flera möjligheter och utmaningar med transspråkande. Den största möjligheten som lärarna i studien framhåller är transspråkandets bidragande till att stärka elevernas identitet. Andra möjligheter som framkom var samspråkiga diskussioner på modersmålet och ökat samarbete såväl mellan hem och skola som mellan lärare, modersmålslärare och studiehandledare. Även synen på att det är positivt att kunna flera språk och att lärandet kan ske parallellt på två språk lyftes av lärarna i studien. Dessa möjligheter har analyserats utifrån Garcías (2009) princip om social rättvisa och kan tolkas som att den undersökta skolan kommit långt i arbetet med att skapa ett förhållningssätt där alla språk framhålls som språk för lärande. Utifrån Garcías (2009) princip om social praktik kan vi se att flera utmaningar utifrån de praktiska strategierna i klassrummet framhålls av lärarna. Dessa utmaningar handlar om svårigheten att transspråka med elever som är ensamma med sitt modersmål, tillgången till studiehandledning, modersmålsundervisning och digitala resurser. Även risken för exkludering eller en överanvändning av något modersmål lyfts som problematiskt.
- Magisterprogram i utbildningsvetenskap
- Pedagogiskt arbete (50304)
- flerspråkighet
- transspråkande
- social rättvisa
- social praktik
- mellanmänskligt utrymme
“Man ser hur det glittrar till i ögonen”: En intervjustudie om lärares erfarenheter av transspråkandets möjligheter och utmaningar
Pettersson, E. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Magisterexamen