En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om att delta i fantasilek tillsammans med barn. Med utgångspunkt i det förtydligande uppdraget att som förskollärare undervisa i förskolan, samtidigt som leken ska ha en central plats i utbildningen, är syftet med studien att utveckla kunskap kring vilka uppfattningar förskollärare har om att delta i fantasilek tillsammans med barn. Fenomenografi har valts som vetenskaplig metodansats eftersom studien syftar till att analysera och beskriva människors uppfattningar om fenomen i omvärlden. Empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma förskollärare. Intervjuerna har transkriberats och bearbetats enligt en fenomenografisk analysmodell där resultatet sedan presenteras i fyra kategorier. Resultatet visar på en variation av uppfattningar om att delta i fantasilek tillsammans med barn. Dessa uppfattningar rör betydelsen av att delta och dess svårigheter, samt det förtydligande uppdraget att som förskollärare undervisa i förskolan. Trots att det framkommer att förskollärarna tidigare inte reflekterat över undervisning i relation till fantasilek kunde de delge sina uppfattningar kring fenomenet.
Tilldelningsdatum | 2021 |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Elisabet Radeklev (Handledare) & Susanne Thulin (Examinator) |
---|
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Fantasilek
- förskollärare
- deltagande
- lek och lärande
- undervisning
- lekresponsiv undervisning
”Man ser så mycket och lär sig så mycket om barnet genom leken”: En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om att delta i fantasilek tillsammans med barn
Nilsson, E. (Författare), Svensson, O. (Författare). 2021
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå