”Man ska inte ge ett barn inflytande över sånt som de inte kan se de långsiktiga konsekvenserna av”
: En studie om reellt elevinflytande i matematikundervisningen

  • Emelie Hallengren
  • Scarlett Roa Cortés

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

     Syftet med denna studie är undersöka om det förekommer någon koppling mellan lärares per-sonliga förhållningssätt och elevers utövande av reellt inflytande i matematikundervisningen. I litteraturgenomgången används tidigare forskning och studier som gjorts inom elevinflytande samt en progression av hur det reella elevinflytandet fått del i styrdokumenten.

    Intervjuer kombineras med deltagande observationer i syfte att få större insikt i de personliga förhållningssätten gentemot reellt elevinflytande.

    Huvudresultaten visar att lärarnas förhållningssätt är positiva dock problematiseras applice-ringen av reellt elevinflytande i praktiken, på grund av kursplanemålen.

    Tilldelningsdatum2011-jan-31
    OriginalspråkSvenska
    HandledarePia Thornberg (Handledare) & Kristina Juter (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Didaktik (50302)

    Nyckelord

    • matematikundervisning
    • elevinflytande

    Citera det här

    '