Abstract
Syftet med denna studie är undersöka om det förekommer någon koppling mellan lärares per-sonliga förhållningssätt och elevers utövande av reellt inflytande i matematikundervisningen. I litteraturgenomgången används tidigare forskning och studier som gjorts inom elevinflytande samt en progression av hur det reella elevinflytandet fått del i styrdokumenten.
Intervjuer kombineras med deltagande observationer i syfte att få större insikt i de personliga förhållningssätten gentemot reellt elevinflytande.
Huvudresultaten visar att lärarnas förhållningssätt är positiva dock problematiseras applice-ringen av reellt elevinflytande i praktiken, på grund av kursplanemålen.
Tilldelningsdatum | 2011-jan.-31 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Pia Thornberg (Handledare) & Kristina Juter (Examinator) |
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Nyckelord
- matematikundervisning
- elevinflytande