”Man vill ju inte känna sig osäker och rädd”
: En studie utifrån barns perspektiv om social trygghet på fritidshemmet

  • Ida Andersson
  • Fredrik Nilsson

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Syftet med studien är att utgå ifrån barns perspektiv och belysa hur de upplever den sociala tryggheten på fritidshemmet. I detta arbete belyses barns sociala trygghet på fritidshemmet i förhållande till olika relationer, samt till barns självförtroende, självkänsla och social kompetens. Litteraturgenomgången kommer presentera olika aspekter som är viktiga för att nå den sociala tryggheten.

    Barns perspektiv kommer studien utgå ifrån och studiens deltagare är flickor och pojkar i årskurs ett från två olika fritidshem. Genom samtalspromenader som sedan följs av observationer synliggörs det hur den sociala tryggheten ser ut. Resultatet visar att barnen känner sig trygga i relationer med kamrater och fritidslärare på fritidshemmet och utifrån detta kan självkänslan och självförtroendet främjas. Det är viktigt för barnen att må bra, känna sig glada, vara sig själva och inte behöva vara rädda.

    Tilldelningsdatum2015-juni-10
    OriginalspråkSvenska
    HandledareMartin Eksath (Handledare) & Anna Linge (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • barns perspektiv
    • social trygghet
    • social utveckling
    • relationer
    • självkänsla

    Citera det här

    '