Matematik i utomhuspedagogiken
: en undersökning om verksamma pedagogers uppfattningar och förhållningsätt till utomhuspedagogik i förskolan

  • Alexandra Jönsson
  • Caroline Jönsson

    Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

    Abstract

    Bakgrunden för detta examensarbete om utomhuspedagogik ligger i den reviderade läroplanen Lpfö98 (Skolverket 2010). I läroplanen blir det allt mer tydligt att värna och utveckla pedagogiken i utomhusmiljön, där vår utsatta miljö och en hållbar utveckling ligger i fokus. Syftet med denna uppsats är att undersöka verksamma pedagogers uppfattningar om och förhållningssätt till utomhuspedagogik i förskolan samt dess betydelse för verksamheten. Detta undersöks genom frågeställningen: På vilket/vilka sätt använder pedagoger i förskolan sig av utomhuspedagogik, och hur yttrar sig detta hos barnen? I vår undersökning har vi valt att utföra en kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med fyra pedagoger i förskolan. Resultatet av vår undersökning visar att pedagogerna på de olika förskolorna använder utomhuspedagogik på olika sätt. De använder utomhuspedagogik för att konkretisera aktiviteterna och för att utveckla samspelet i barngruppen. Barns lärande genom att få använda sin kropp, sina sinnen och motorik är också något som vi uppfattat som gemensamma nämnare i vårt resultat.

    Tilldelningsdatum2012-sep.-28
    OriginalspråkSvenska
    HandledareMarie-Louise Hjort (Handledare)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Utbildningsvetenskap (503)

    Nyckelord

    • autentiska upplevelser
    • förskola
    • konkretion
    • lek
    • matematik
    • samarbete
    • samspel
    • utomhuspedagogik

    Citera det här

    '