Abstract
Denna studie undersöker medborgarskapsidealen inom det välfärdsstatliga och detliberala idealet och syftar till att undersöka hur språkintroduktionsprogrammet på
gymnasiet arbetar för att skapa ansvarstagande och delaktiga samhällsmedborgare
bland nyanlända elever. Genom en kritisk granskning av
språkintroduktionsprogrammets arbetssätt och innehåll, används en ideologikritisk
samhällsvetenskaplig metod för att skapa en kunskap om hur de främjar
utvecklingen av goda samhällsmedborgare. Genom att fokusera på
språkintroduktionsprogrammets viktiga roll för att forma elevernas
medborgarskap, ger detta arbete en värdefull inblick i hur
språkintroduktionsprogrammet kan främja integreringen i det svenska samhället
bland nyanlända elever. Studien kan vara till hjälp för lärare, skolledare och
beslutsfattare som arbetar med nyanlända elever och vill främja integreringen av
eleverna i det svenska samhället.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Peter Gustavsson (Handledare) & Lars Andersson Hult (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Ämneslärarutbildningen inriktning mot gymnasiet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- Medborgarskap
- Språkintroduktion
- Välfärdsstatligt medborgarideal
- Liberalt medborgarideal
- Integration