Digital undervisning har ökat markant med åren och inte minst som följd av covid-19 och den rådande pandemin. Trots det ökade behovet av digitala läromedel så finns det inte många digitala verktyg som uppfyller den pedagogik som traditionell utbildning ger. En påföljd från pandemin och den ökade efterfrågan av digitala läromedel ledde till att många företag runt om i världen skapade verktyg med vinst i åtanke snarare än att skapa goda läromedel. Detta skapar en problematik då det kan leda till sämre resultat bland eleverna och i sin tur sämre motivation. Digitala läromedel kan ofta ha låg användbarhet och är inte alltid utformade på bästa sätt då saknas forskning inom området. Denna studie syftade till att undersöka om metaforer i digitala verktyg kan öka användbarheten och leda till bättre digitala läromedel för eleverna. Genom att undersöka litteratur kring hur digitala läromedel ser ut och om dem har en positiv påverkan på lärandet, om barn har en god förståelse för metaforer och genom att undersöka om metaforer i UI är fungerande. Resultatet från undersökningen påvisade att metaforer kan ha en positiv roll för användbarheten av ett gränssnitt om metaforen används på rätt sätt och kan leda till ökad användbarhet av digitala läromedel. Utan större tanke bakom valet av metaforer kan det istället leda till ett vilseledande mindre användbart gränssnitt.
- Systemvetenskap, informationssystem och informatik (10202)
- metafor design
- gränssnittsdesign
- digitala läromedel
- metaforer
- digital undervisning
Metafor design: En litteraturstudie kring visuella metaforer i design av gränssnitt i relation till digital undervisning
Eriksdotter Ekberg, S. (Författare). 2021-juni
Examensarbete: Kandidatexamen