Svensk skollag betonar trygghet och stöd för elever, trots det upplever många barn i Sverige skolstress och ohälsa, vilket påverkar deras prestationer negativt. Syftet med studien var att undersöka skolpersonals inställning till samverkan med sociala tjänstehundsteam i skolan. Studiens kvalitativa ansats med hermeneutiskt förhållningssätt bjöd in skolpersonal som informanter. Semistrukturerade intervjuer med 11 informanter genomfördes och därefter bearbetades data med innehållsanalys för att besvara studiens syfte. Studien identifierade två huvudkategorier: 1) Organisatoriska inställningar och 2) Praktiknära inställningar. Resultatet visade att rektorer var centrala för implementeringen men mötte ekonomiska begränsningar och avsaknad av nationella riktlinjer. Samverkan med olika aktörer, inklusive sociala tjänstehundar, upplevdes som positiv och främjade elevers välmående och närvaro. Hundarnas närvaro hade således positiva effekter på både elever och personal, vilket bidrog till en tryggare och mer engagerande skolmiljö. Trots organisatoriska och ekonomiska hinder kan insatser med social tjänstehund i skolan förbättra folkhälsan genom att stödja elevers psykiska hälsa, sociala integration och akademiska framgång.
- Folkhälsovetenskapligt program med inriktning beteendevetenskap
- Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi (30302)
- inställning
- samverkan
- skolpersonal
- skolmiljö
- social tjänstehundsteam
”… min skolhund tar vid där mina förmågor slutar...”: En kvalitativ studie om inställning kring samverkan med socialt tjänstehundsteam i skolan
Ämström, M. (Författare), Larsson, M. (Författare), Rigbo, S. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Kandidatexamen