Syftet med studien är att utifrån några specialpedagogers beskrivning och erfarenhet bidra med ökad kunskap om det specialpedagogiska samverkansuppdraget i samverkan med lärare i det hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbetet. Utifrån en kvalitativ ansats har sex specialpedagoger i grundskolan intervjuats. En kvalitativ innehållsanalys har använts för att sammanställa empirin. Analys och tolkningsarbete har gjorts utifrån systemteori (Gjems, 1997) samt samverkansteori (Danermark, 2005). Studiens resultat visar att samverkan mellan lärare och specialpedagog är betydelsefull för alla elevers utveckling och lärande där yrkesrollernas gemensamma ansvar för elever i behov av stöd är en förutsättning i det främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet. Ett sammanhangsfokus i samverkan skapar förutsättningar att se mönster och utvecklingsområden i det främjande och förebyggande arbetet till skillnad från ett elevfokus där samverkan mestadels leder till åtgärdande insatser. Resultatet visar att specialpedagoger och lärare i huvudsak har ett elevfokus i samverkan kring elever i behov av stöd. Det är betydelsefullt att yrkesrollernas olika uppdrag och synsätt synliggörs för att tillsammans utveckla en gemensam kunskap och förståelse för det främjande och förebyggande uppdraget. En samsyn i förväntningarna mellan lärare och specialpedagog kring hur det stödjande arbetet ska se ut bidrar till att minska svårigheter i samverkan. Vidare visar resultatet att framgångsrik samverkan präglas av struktur och systematik, med rutiner för samtal, dokumentation, uppföljning och utvärdering. Resultatet visar att skolledningen har en betydande roll i att skapa förutsättningar för samverkan.
- Specialpedagogiskt program
- Pedagogiskt arbete (50304)
- förutsättningar
- lärare
- samsyn
- samverkan
- samverkansteori
- specialpedagogik
- pedagog
- struktur
- systemteori
Mot ett gemensamt pedagogiskt rum: En kvalitativ studie om samverkan mellan lärare och specialpedagog utifrån några specialpedagogers perspektiv
Behrens Sjunnesson, C. (Författare), Wester, L. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå