Abstract
Syftet med denna undersökning är att undersöka en grupp mellanstadieelevers och deras lärares typ av motivation, motivationsfaktorer och dess relation i ämnet matematik. Syftet är även att undersöka hur elever värderar olika motivationsfaktorer i matematikundervisningen. Tidigare forskning visar att elever främst drivs av yttre motivationsfaktorer och att lärares egen motivation till ämnet påverkar elevers motivation. Arbetet utgår från Self-determination theory´s begrepp autonomi, kompetens och social tillhörighet samt yttre och inre motivationsfaktorer. Metoden som används i denna undersökning är elevenkäter och intervjuer med lärare för att kunna besvara undersökningens frågeställningar.Resultatet går i linje med vad tidigare forskning pekar på, nämligen att elever i matematik främst drivs av yttre motivationsfaktorer. Detta skiljer sig från vad lärarna beskriver för motivationsfaktorer till ämnet. Eleverna värderar Self-determinations theory´s tre grundläggande faktorer högt men när de får välja bland olika inre och yttre faktorer väljer de främst möjligheten till ett bra yrke i framtiden och strävan efter ett bra betyg. Lärarna uttalar främst yttre motivationsfaktorer till eleverna i frågan om varför de ska lära sig matematik, vilket i denna undersökning även visar sig spegla vad eleverna anger för motivationsfaktorer till att lära sig matematikämnet.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Miranda Rampe (Handledare), Örjan Hansson (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- elever
- grundskolan
- inre motivation
- lärare
- matematik
- mellanstadiet
- motivation
- yttre motivation