Musik som pedagogisk resurs i förskolans tidigare år

  • Johanna Albinsson
  • Katarina Nilsson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Studien syftar till att undersöka hur verksamma förskolepedagoger ser på sitt arbete med musik i förskolan. Vidare undersöks hur pedagogerna tänker sig att barn lär genom musik, samt hur de använder musik som pedagogisk resurs i den dagliga verksamheten. Undersökningen bygger på åtta intervjuer med pedagoger som arbetar, eller har arbetet, med åldersgruppen 1-3 år. Studiens resultat visar att pedagogernas syn på den egna musikaliska kompetens har stor betydelse för hur de använder och upplever musik som en pedagogisk resurs i förskolan. 

    Tilldelningsdatum2012-apr.-26
    OriginalspråkSvenska
    HandledareBo Nilsson (Handledare) & Elisabet Malmström (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Utbildningsvetenskap (503)

    Nyckelord

    • musik
    • fri lek
    • språkutveckling
    • lärande

    Citera det här

    '