”Nämen oj, är du redan klar?”
: en deskriptiv studie av lärares syn på matematiskt begåvade elever och deras undervisningssituation i matematikämnet

  • Ebba Molin
  • Ida Nilsson

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Denna studie syftar till att undersöka vilken syn grundskollärare som arbetar i årskurs 1–6 har på matematiskt begåvade elever samt hur de kan arbeta för att organisera matematikundervisningen för dessa. Vidare syftar studien även till att undersöka vilket stöd lärarna har och önskar de hade haft i arbetet med dessa elever.

I studien användes metoden enkät följt av semistrukturerade intervjuer för att ta del av fyra låg-och mellanstadielärares erfarenheter och uppfattningar kring arbetet med de matematiskt begåvade eleverna. Resultatet som framkom kring lärares syn på matematiskt begåvade elever analyserades i relation till Renzullis treringsmodell och Krutetskiis struktur för matematiska förmågor. Slutligen analyserades vilket stöd lärare har och önskar de hade haft mot ramfaktorteorin.
Resultatet visar att de tillfrågade lärarna har olika uppfattningar kring vilka kännetecken en matematiskt begåvad elev uppvisar.

Resultatet visar också att lärarna inte använder sig av någon identifieringsmodell vid identifiering av dessa elever. De undervisningsmetoder som framkom att lärarna använder för att utmana matematiskt begåvade elever är acceleration, differentiering och till viss del problemlösning.

Lärarna var eniga om att alla de matematiskt begåvade eleverna inte får den stöttning de behöver i skolan. Genom studien framkom även att lärare till största del önskar stöd som kan kopplas till yttre ramar då det stöd de redan har är sådant som kan kopplas till inre ramar. Detta resultat är intressant då forskning ofta nämner lärarens egen kompetens som den bristande faktorn i arbetet med och för de matematiskt begåvade eleverna.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareÖrjan Hansson (Handledare), Christina Svensson (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Didaktik (50302)

Nyckelord

  • matematik
  • matematisk begåvning
  • särbegåvning
  • särskild begåvning
  • lärares perspektiv
  • undervisningsmetoder

Citera det här

'