”När man börjar förskoleklass måste man kunna knyta skorna och knäppa jackan” Cecilia 6 år
: En kvalitativ studie inför övergången från förskola till förskoleklass utifrån barns perspektiv

  • Anna Käll
  • Sofie Bindå

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    En kvalitativ studie som syftade till att undersöka hur barnen i förskolan resonerade kring att börja i förskoleklass samt vilken förförståelse barnen hade inför övergången. Studien analyserades utifrån ett sociokulturellt och utvecklingspedagogiskt perspektiv. Studien byggdes på semistrukturerade personliga intervjuer, där barn i förskolan på väg över till förskoleklass medverkade. Övergången mellan de olika skolformerna liknas vid ett spiralformat mönster som barnen pendlar mellan, innan de hittar sin roll och skapar trygghet i den nya verksamheten. Utifrån barns perspektiv visade studien att kompisarna utgjorde en trygghet i övergången till förskoleklass. Samtidigt tyckte de att det skulle bli spännande, trots att de uttryckte en viss oro inför vad allt det nya skulle innebära

    Tilldelningsdatum2015-aug.-05
    OriginalspråkSvenska
    HandledareIngela Friberg (Handledare) & Ingrid Lindahl (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • förskoleklass
    • förskola
    • sociokulturellt perspektiv
    • utvecklingspedagogik
    • barns perspektiv
    • barnperspektiv

    Citera det här

    '