Syftet med studien är att öka förståelsen angående hur lek och undervisning kan planeras och genomföras på förskolegårdar. Studien undersöker hur pedagoger resonerar om lek och undervisning i kontexterna åtskilda och gemensamma förskolegårdar och tar avstamp i en kvalitativ forskningsmetod med utvecklingspedagogiken som teoretiskt ramverk. Empiri samlas in genom semistrukturerade intervjuer med fyra pedagoger verksamma inom förskolans verksamhet, från en kommun i södra Sverige. I studiens resultatavsnitt presenteras resultaten genom tre huvudteman: ”Förskolegårdens utformning kan vara avgörande för barns lek, undervisning och trygghet”; ”Pedagogens ansvar och förhållningssätt har betydelse för lek och undervisning på förskolegården” och Åldersheterogena barngrupper på förskolegården kan medföra såväl utmaningar som utvecklingsmöjligheter. Dessa följer med sju relevanta underteman som lyder: ”Betydelse av förskolegårdens design för lek och undervisning”; Dilemman kopplade till säkerhet på den gemensamma förskolegården”; ”Känsla av trygghet relaterad till gårdens utformning”; ”En aktiv roll kan inspirera och berika barns lärande och utveckling”; ”Betydelsen av att tillämpa ett lösningsorienterat, tillåtande och medforskande förhållningssätt”; ”Utmaningar och möjligheter med gemensamma förskolegårdar” och slutligen ”Fördelar och utmaningar med åtskilda och gemensamma förskolegårdar för barns utveckling och lärande”. Resultatet visar att pedagogerna ser faktorer som trygghet hos såväl barn som vuxna samt pedagogens ansvar och förhållningssätt som avgörande för att stödja barns lek och lärande i utemiljöerna. Vidare lyfts hur åldersblandade grupper kan främja barns sociala lärande samt att olika säkerhetsaspekter kan bidra till att pedagogerna tillämpar ett övervakande förhållningssätt i samband med utevistelsen. Studien presenterar hur planerade strategier kan bidra till en trygg och stimulerande miljö på förskolegårdarna.
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Lek och undervisning
- utvecklingspedagogik
- förskolegård
- åldershomogent
- åldersheterogent
- barns utveckling
- lärande
”Nej, nu får du inte cykla där för nu är de små här”: En studie baserad på pedagogers resonemang om lek och undervisning på åtskilda respektive gemensamma förskolegårdar
Tillgren, M. (Författare). 2024-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå