Nya läroplaner ger nya läromedel, eller?
: En geografiläromedelsanalys

  • Jessica Lenart
  • Caroline Stensson

    Examensarbete: Magisterexamen

    Abstract

    Syftet med examensarbetet är att granska läromedel utifrån överensstämmelse med gällande nationella läroplaner, läroböckers uppbyggnad samt behandling av komplexa frågor. I examensarbetet har samtliga läroböcker för gymnasiekurserna geografi 1 och geografi 2 granskats. Läromedelsanalysen bygger på tidigare forskning samt tidigare använda metoder gällande läromedelsanalyser. Resultatet i undersökningen visar att läroböckerna för kurserna geografi 1 och geografi 2 överensstämmer till större del med kursplanerna, dock finns det några få brister i läroböckernas innehåll. Resultatet visar även att det finns likheter och skillnader i läroböckernas uppbyggnad samt hur läroböckerna behandlar komplexa geografiska frågor. Vi har även kommit fram till i undersökningen och av den tidigare forskningen att det viktigt att läroboken ska vara ett komplement till undervisningen och inte styra den.

    Tilldelningsdatum2015-mars-25
    OriginalspråkSvenska
    HandledareKaj Ojanne (Handledare) & Staffan Stranne (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • geografi
    • läromedel
    • läromedelsanalys
    • läroböcker
    • gymnasiet
    • läroplaner

    Citera det här

    '