Revisionsbranschen står inför förändrade kompetenskrav på grund av teknologisk utveckling. Denna studie undersöker de kompetensgap som nyanställda revisorsassistenter upplever samt de upplevda förväntningar som revisionsbyråer har på dem. Tidigare studier har undersökt kompetensgapet ur arbetsgivarens, lärosätens och revisorers perspektiv, men saknade perspektivet från nyutbildade ekonomer som börjar som revisorsassistenter. Detta perspektiv är viktigt att inkludera. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer samlades empiri in för att förstå revisorsassistenternas upplevelser och utmaningar. Syftet med studien var att undersöka hur väl förberedda nyanställda revisorsassistenter känner sig inför sina arbetsuppgifter och de krav som revisionsbyråerna ställer på dem. Resultaten visar att arbetsgivare initialt inte ställer höga krav på specifika kompetenser för nyanställda revisorsassistenter inom revisionsbranschen. Intervjuerna avslöjar att mjuka färdigheter och personlig lämplighet värderas högre än formella, tekniska färdigheter. Revisorsassistenterna betonade vikten av god kommunikationsförmåga, interpersonella färdigheter och anpassningsförmåga för att kunna bygga relationer och utföra sina arbetsuppgifter effektivt.
- kompetensgap
- nyanställd
- revisionsassistent
- mjuka färdigheter
- hårda färdigheter
- prestations-förväntningsgap
- förväntningsgap
Nyanställd och redo?: En kvalitativ studie med fokus på revisorsassistenternas upplevelser av kompetensgapet
Sina Rahimi, A. (Författare), Nawras Albasha, M. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Kandidatexamen