Abstract
Under de senaste decennierna har managamentidéerna som sammanfattas i New Public Management, fått ett allt starkare fäste inom den offentliga sektorn. Detta har möjliggjort skapandet av hybridorganisationer. Hybridorgansationer är, i denna uppsats, definierat som organisationer som befinner sig i spektret mellan offentlig och privat sektor. Detta spektrum är i denna uppsats benämnt som offentlighetsgraden. Organisationer med en högre offentlighetsgrad kännetecknas av egenskaper som oftast associeras till den offentliga sektorn medan organisationer med en lägre offentlighetsgrad främst kännetecknas av egenskaper från den privata sektorn. Utifrån teorin har interna och externa faktorer identifierats och använts för att klassificera en hybridorganisations offentlighetsgrad. New Public Management tillät organisationer inom den offentliga sektorn att decentralisera de byråkratiska och hierarkiska strukturerna, vilket möjliggjorde utvecklandet av entreprenörskap inom denna sektor.
Uppsatsens syfte är att förklara hur hybridorganisationens offentlighetsgrad påverkar dess entreprenörskap. Detta har applicerats på svenska kommunala bolag, vilka kan definieras som hybridorganisationer. Detta anser vi vara intressant då vi, i tidigare forskning, inte kunde finna att hänsyn tagits till hur graden av offentlighet påverkar organisationens entreprenörskap. För att kunna undersöka sambandet mellan offentlighetsgraden och entreprenörskap har vi utgått från en positivistisk forskningsfilosofi, en deduktiv forskningsansats, en förklarande forskningsstrategi samt ett kvantitativt metodval. Utifrån teorin formulerades sedan hypoteser.
Vår empiriska undersökning grundades på ett enkätutskick till 763 kommunala bolag. Denna enkät genererade 236 svar och utifrån dessa kunde våra hypoteser prövas. De slutsatser som vi har kunnat dra från analyser av det insamlade materialet är att offentlighetsgraden har inverkan på entreprenörskap och att vissa av de presenterade interna/externa faktorerna har påverkan på bestämmandet av offentlighetsgraden. Ju högre offentlighetsgrad ett kommunalt bolag har desto mindre entreprenöriellt är det.
Tilldelningsdatum | 2012-aug.-30 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Elin Smith (Handledare) & Pernilla Broberg (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Ekonomprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Företagsekonomi (50202)