Om tal och samtal i läromedel i spanska
: En kvalitativ analys av tre läromedel i spanska för årskurs 8 med fokus på muntlig kommunikation

  • Svetlana Gajic Mihailovic

    Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

    Abstract

     

    Abstract

    Den muntliga kommunikativa förmågan står i centrum i dagens kursplaner för moderna språk i grundskolan. Forskningen som gjorts de senaste åren har visat att läromedel har en viktig roll i undervinsingen och att många lärare använder sig av läromedel i sin undervisning. Syftet med denna uppsats är att göra en komparativ analys av tre läromedel i spanska som används i grundskolan i årskurs 8 och undersöka vilken är läromedlens grundsyn på muntlig kommunikation. Genom en kvalitativ metod analyseras inledningsdelen i lärarhandledningarna och talövningar i både lärarhandledningarna och övningsböckerna.

    Resultatet av den empiriska undersökningen visar att läroböckerna skiljer sig åt. Denna skillnad syns tydligast i inledningsdelen i lärarhandledningarna. Interaktiva muntliga övningar som tränar kommunikativ färdighet dominerar i både övningsböckerna och lärarhandledningarna men det önskas flera som uppmuntrar till flerstämmig handling i samtliga tre läromedel. Det finns en tydlig koppling till kursplanen för moderna språk för grundskolan och de muntliga övningarna i samtliga tre läromedel.

     

    Tilldelningsdatum2012-juni-20
    OriginalspråkSvenska
    HandledareSigurd Rothstein (Handledare) & Bengt Selghed (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Nyckelord

    • muntlig kommunikation
    • spanska
    • flerstämmig handling

    Citera det här

    '