Abstract
Abstract
Uppsatsen undersöker hur Adolf Hitlers biografi och plats i historien beskrivs i
ett antal svenska och finska läroböcker i historia för grundskolans högstadium.
Undersökningen är avgränsad till perioden från Hitlers födsel till
maktövertagandet i Tyskland 1933/34.
Uppsatsen använder sig av ett antal teoretiska begrepp hämtade från tidigare
historiografisk forskning om Hitler. Uppsatsens syfte är att se om läroböckerna
skildrar Hitler som en individuell aktör eller som en del av en struktur. Uppsatsen
utreder också om läroböckerna förenklar beskrivningen av Hitler genom att
demonisera honom. Slutligen redogörs för skillnader och likheter i svenska och
finska läroböckers biografiska beskrivningar av Hitler.
Uppsatsens slutsats är att Hitler i samtliga läroböcker är en aktör med stor
möjlighet att påverka historiens förlopp. De strukturella förklaringarna till Hitlers
och nazismens framgångar är oftast ekonomiska. Det finns tendenser till
demonisering av Hitler i läroböckerna, men överlag undviker man att diskutera
Hitlers karaktär och person utanför den politiska sfären. Beskrivningarna av
Hitler är likartade i svenska och finska läroböcker. De finska läroböckerna
förklarar i högre utsträckning tyskarnas vilja att rösta på Hitler med hotet från
kommunismen, möjligen på grund av den egna finska historiska erfarenheten från
inbördeskriget (1917) och närheten till det forna Sovjetunionen.
Tilldelningsdatum | 2008-feb.-01 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)