"På högstadiet kan en del elever inte vara mogna for grammatik" - en undersökning av lärares förväntningar på elevers kunskaper gällande ordklasser vid studieövergangen till gymnasiet

  • Kristina Isaksson
  • Marie-Louise Östergren

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Den här uppsatsen belyser problematik kring stadieövergången mellan högstadium

    öch gymnasium. Den behandlar vilka kunskaper beträffande ördklasser högstadie- respektive

    gymnasielärare i svenska förvantar sig att elever ska behärska för att få

    betyget godkänt i svenska i årskurs nio och på så sätt vara förberedda inför

    gymnasiet. Lärarnas åsikter har framkommit genom en kvantitativ

    enkätundersökning där svaren visar att gymnasielärarna har något högre

    förväntningar gällande elevers kunskap i detta sammanhang. Då lärarna gavs

    möjlighet att fritt återge sina synpunkter i enkäten under rubriken övrigt är

    undersökningen i viss mån även kvalitativ. Vidare redovisas styrdokumentens

    direktiv när det gäller grammatik på högstadiet. I enkätundersökningen har lärarna

    även svarat på frågan hur de motiverar sina förväntningar. Enkätundersökningens

    svar visar att högstadielärarna i högre grad förlitar sig pa styrdokumenten samt på

    dialog med kollegor, medan gymnasielärarna i högre grad mötiverar små

    förväntningar med sin egen arbetserfarenhet och sin egen utbildning.

    Tilldelningsdatum2006-dec-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '