Syftet med studien är att undersöka leken på fritidshemmet vilket görs genom kvalitativa ostrukturerade observationer i fritidshemmets miljö. För att avgränsa studien har Ivy Schousboes lekmodell används som teoretiskt perspektiv, vilket riktade studiens fokus på den barninitierade fantasileken. Modellen utgår från tre sfärer som måste finnas med i fantasileken för att den ska påbörjas och pågå en stund. Genom analys av det empiriska materialet kunde fyra kategorier framställas gällande det som sker i den barninitierade fantasileken. Kategorierna behandlar pedagogens påverkan, lärandet i leken, det sociala i leken och lekens händelseförlopp. Resultatet av studien visar att barnen i den barninitierade fantasileken utvecklar sina sociala kompetenser, relationer, kunskaper och kreativitet. Vidare visar resultatet att pedagoger spelar en stor roll då de både kan stödja och begränsa fantasileken. Pedagoger behöver se över sitt agerande kopplat till leken då sfärerna rubbas när de interagerar med den barninitierade fantasileken.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Sociologi (50401)
- fritidshem
- lek
- fantasi
- barninitierad
- lekmodell
- leksfärer
På spaning efter den barninitierade fantasileken: En observationsstudie om leken i fritidshemmet
Eliasson, A. (Författare), Nyberg, E. (Författare). 2022-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå