Abstract
Detta examensarbete behandlar elevers olika uppfattningar om ordningrelationer och platsvärden för decimaltal. Syftet var att studera de uppfattningar som elever i årskurs fem har om ordningsrelationer och platsvärde med fokus att förebygga eventuella missuppfattningar. Metoderna som har använts i detta examensarbete var både enkättest och fördjupande intervjuer. Den teoretiska utgångspunkten i studien har varit Psykologisk konstruktivism. Undersökningen visar olika resultat som exempelvis svårigheter med värdet av de olika decimaldelarna, att omvandla decimaltal till bråkform i beräkningar med olika räknesätt, att där finns tal med flera decimaler i mellan 0,2 och 0,3 samt ju fler decimaler ett tal har, desto större är talet.
Tilldelningsdatum | 2021-juni-15 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Christian Thifors (Handledare) & Örjan Hansson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
Kurser och ämnen
- Sociologi
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Matematik (101)
Nyckelord
- matematik
- decimaltal
- uppfattningar
- årskurs 5
- ordningsrelationer
- platsvärden
- konstruktivism.