På vilka sätt kan elever i årskurs fem uppfatta ordningsrelationer och platsvärden inom decimaltal?

  • Kenny Jernström

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Detta examensarbete behandlar elevers olika uppfattningar om ordningrelationer och platsvärden för decimaltal.  Syftet var att studera de uppfattningar som elever i årskurs fem har om ordningsrelationer och platsvärde med fokus att förebygga eventuella missuppfattningar. Metoderna som har använts i detta examensarbete var både enkättest och fördjupande intervjuer. Den teoretiska utgångspunkten i studien har varit Psykologisk konstruktivism. Undersökningen visar olika resultat som exempelvis svårigheter med värdet av de olika decimaldelarna, att omvandla decimaltal till bråkform i beräkningar med olika räknesätt, att där finns tal med flera decimaler i mellan 0,2 och 0,3 samt ju fler decimaler ett tal har, desto större är talet. 

Tilldelningsdatum2021-juni-15
OriginalspråkSvenska
HandledareChristian Thifors (Handledare) & Örjan Hansson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: årskurs 4-6

Kurser och ämnen

  • Sociologi

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Matematik (101)

Nyckelord

  • matematik
  • decimaltal
  • uppfattningar
  • årskurs 5
  • ordningsrelationer
  • platsvärden
  • konstruktivism.

Citera det här

'