Påverkar konsumenters kunskapsgrad acceptansen av en ny livsmedelsteknik?
: En studie med fokus på högtrycksbehandlad skivad skinka

  • Maria Gauffin
  • Adam Strömgren

Examensarbete: Kandidatexamen

Abstract

Inledning: Konsumenters acceptans av en ny livsmedelsteknik är avgörande för om produkter som framställts genom nya metoder lyckas etablera sig på marknaden. För att en ny teknik ska bli accepterad behöver konsumenterna identifiera och förstå de mervärden som den nya tekniken bidrar med till produkten. Högtrycksbehandling, även kallad HPP, är en icke-termisk teknik som eliminerar patogena bakterier med hjälp av högt tryck. Färdigpackade produkter kan få förlängd hållbarhet med upp till 98 dagar efter HPP-behandling jämfört med obehandlade produkter.
Syfte: Syftet med studien var att undersöka konsumenters acceptans av högtrycksbehandlad skivad skinka. Vidare undersöktes om konsumenters kunskapsgrad (Food literacy) samt genus påverkar acceptansen av en ny livsmedelsteknik.
Material och metod: Data samlades in via enkät och semistrukturerade fokusgruppdiskussioner. Det huvudsakliga syftet med enkät var att fastställa deltagarnas Food literacy-grad samt att skapa ett urval till fokusgrupper. Insamlad data från fokusgruppdiskussionerna transkriberades och analyserades genom kodning och tematisering.
Resultat: Studiens resultat betonar ett uttalat behov av information och kunskap om HPP som livsmedelsteknisk process för acceptans av högtryckbehandlad skivad skinka. Konsumenters grad av Food literacy påverkar hur information tolkas och används kopplat till acceptans av ny livsmedelsteknik. Resultaten visar även att acceptans av en ny teknik är något som utvecklas över tid och förutsätter upprepad exponering av och tillgänglighet till produkten. Ekonomi och hållbar utveckling var ytterligare faktorer av vikt för acceptans av process och produkt.
Slutsats: Ökad information, och kunskap om HPP som process, har en positiv inverkan på konsumenters acceptans av högtrycksbehandlad skivad skinka. En högre kunskapsgrad (Food literacy) kan dock försvåra acceptansen av ny livsmedelsteknik på grund av individens förmåga att ifrågasätta produkten eller processen. Studien visar också att begreppet acceptans är komplext där centrala incitament är identitet, bekvämlighet och ansvar. Dessa incitament påverkar konsumenters acceptans av nya tekniker samt livsmedelsval.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareViktoria Olsson (Handledare), Bo Ekstrand (Handledare) & Karin Wendin (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Gastronomiprogrammet

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Livsmedelsvetenskap (40103)

Nyckelord

  • HPP
  • High Pressure Processing
  • Acceptance
  • Food literacy
  • Consumer
  • Shelf life

Citera det här

'