Abstract
I dagens samhälle har vi det mesta digitalt. Vi kommunicerar, använder oss av tjänster och läser nyheterna på nätet. Ändå har digitala magasin har inte fått något stort genomslag och pappersmagasinen är fortfarande på en stark marknad. Vanan av hur man ska läsa magasin gör att digitala magasin ofta efterliknar traditionella magasin och innehåller för lite interaktivitet för att användaren ska uppnå en tillräcklig hög grad av upplevelse. För att de digitala magasinen ska kunna få ett genomslag krävs det att man designar de digitala magasinen mot en digital plattform och sätter användaren i fokus. Tillsammans med de digitala tillgångar som finns och fantasi är det möjligt att skapa interaktiva och innovativa digitala magasin som ger läsaren en ny upplevelse.
Jag har gjort en kvalitativ studie där jag med hjälp av testpersoner undersökte upplevelsen mellan att läsa pappersmagasin respektive digitala magasin. Samt gjorde en litteraturstudie som grundade en idé om en interaktiv prototyp för ett digitalt magasin.
Tilldelningsdatum | 2015-dec.-02 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Kari Rönkkö (Handledare), Martin Wetterstrand (Handledare) & Kerstin Ådahl (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Digital design
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Systemvetenskap, informationssystem och informatik med samhällsvetenskaplig inriktning (50804)
Nyckelord
- digitala magasin
- pappersmagasin
- användarupplevelse
- informatik