Abstract
Bakgrund: I Sveriges görs årligen 1,8 miljoner besök på somatiska akutmottagningar. Vid respektive besök på akutmottagningen möts patienten av ett eller flera bemötande från vårdpersonal. Ett bemötande av vårdpersonalen kan påverka patienten, men även närstående på olika sätt. Syfte: Att beskriva patienters upplevelser av bemötande på somatisk akutmottagning. Metod: En litteraturöversikt genomfördes baserat på nio kvalitativa artiklar. Databaserna Cinahl samt PubMed användes för att hitta artiklar. HKR:s granskningsmall samt Fribergs femstegsmodell användes. Resultat: Två huvudkategorier och sex subkategorier identifierades. Huvudkategorin upplevelsen av att känna sig omhändertagen med subkategorierna; en god kommunikation, att få vara delaktig samt att bli bemött som en person. Huvudkategorin upplevelsen av att känna sig till besvär med subkategorierna; en bristande kommunikation, att känna sig nedvärderad samt att känna sig exkluderad. Diskussion: Shentons kvalitetsbegrepp tillförlitlighet, verifierbarhet, pålitlighet och överförbarhet tillämpades för att diskutera trovärdigheten. Tre fynd från resultatet har använts i resultatdiskussionen; att få vara delaktig, att bli bemött som en person samt en bristande kommunikation. Fynden kopplades till McCormack & McCance (2006) ramverk för personcentrerad omvårdnad, de globala målen förhållbar utveckling, sjuksköterskans kärnkompetenser samt ur ett samhällsperspektiv. Slutsats: Upplevelser av bemötandet var varierande, både positiva och negativa upplevelser som patienterna upplevt framkom i resultatet.
Tilldelningsdatum | 2024-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Therese Blad (Handledare) & Elisabet Rothenberg (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Sjuksköterskeprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Omvårdnad (30305)
Nyckelord
- patient
- upplevelse
- bemötande
- somatisk akutmottagning
- litteraturöversikt