Pedagogens vikt på sikt
: Pedagogernas tankar kring leken på fritidshemmet ur ett genusperspektiv

  • Madeleine Scharnell
  • Krister Stjärnkvist

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Syftet med denna rapport är att studera leken på fritidshemmet ur ett genusperspektiv. Utgångspunkten är forskning kring genus i leken. I studien har tre fritidspedagoger intervjuats. I intervjuerna framgår att fritidspedagogerna uppfattar att eleverna fortfarande väljer könsbundna lekar men att det håller på att förändras och att eleverna allt oftare väljer utifrån det egna intresset. Pedagogerna i studien tycker att de kan se förändring av könsmönster och könsroller och att lekarna inte är så könsbundna som de varit tidigare.

    Tilldelningsdatum2015-dec-21
    OriginalspråkSvenska
    HandledareKenny Schylander (Handledare) & Charlotte Tullgen (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Grundlärarutbildning: fritidshem

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)
    • Genusstudier (50902)

    Nyckelord

    • fritidshem
    • fri lek
    • fritidspedagog
    • genus
    • lek

    Citera det här

    '