Pedagogers reflektion kring motivationens betydelse för elevers tidiga läs- och skrivutveckling

  • Jennie Mihlberg
  • Helene Mattsson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med vår uppsats, är att ta reda på hur pedagoger reflekterar och arbetar kring motivationens betydelse i elevers tidiga läs - och skrivutveckling. Uppsatsen inleder med att presentera samhällets krav på elevers läs- och skriv förmåga. Vi redogör även för vad läroplanen säger om läs- och skrivundervisningen i skolan, samt professor Gärdenfors artikel om elevers motivation i lärandet. I det teoretiska ramverket, presenteras det sociokulturella perspektivet, samt teorier om lärande och motivation även Maslows behovshierarki bearbetas. Vidare i uppsatsen tar vi upp relevant forskningslitteratur omkring miljöns betydelse samt bemötande och samspel. I metoddelen presentas den kvalitativa metoden, som använts för att i intervjuerna ta reda på pedagogers åsikter och erfarenheter inom ämnet. Huvudresultatet visar att motivationen har en stor betydelse för elevers läs- och skrivutveckling. Betydelsefulla faktorer i skapandet av motivation är intresse, anpassa efter individen, bemötande, samspel, samtal, arbetssätt, variation, behov, inre och yttre motivationsfaktorers påverkan och förebyggande motivationsfaktorer. 

    Tilldelningsdatum2011-jan.-19
    OriginalspråkSvenska
    HandledarePaul Strand (Handledare) & Bengt Selghed (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • arbetssätt
    • inividualisering
    • inre och yttre motivationsfaktorer
    • motivation
    • reflektion
    • sociokulturellt perspektiv
    • läs- och skrivundervisning

    Citera det här

    '