Pedagogisk utredning
: för elevens skull?

  • Annica Eriksson
  • Lill Persson

    Examensarbete: Magisterexamen

    Abstract

    Syftet med vår studie är att undersöka hur arbetet kring pedagogiska utredningar ser ut i förhållande till vad styrdokument och teorier säger, och därmed synliggöra betydelsen av pedagogiska utredningar på individ-, grupp- och organisationsnivå. Vi belyser hur några utvalda specialpedagoger arbetar med pedagogiska utredningar av elever i behov av särskilt stöd inför upprättande av åtgärdsprogram, samt ger en bild av ett par rektorers uppfattningar om pedagogiska utredningar.

    Studien bygger på en kvalitativ undersökning med intervjuer av specialpedagoger som arbetar i skolan, specialpedagoger inom elevhälsan samt rektorer. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om pedagogisk utredning. Vi har delat in vårt resultat i teman; specialpedagogens uppdrag, uppmärksamhet, orsaker, utredning, dokumentation, svårigheter och rektors uppdrag.

    Resultatet visar att den huvudsakliga orsaken till att elever anses vara i behov av stöd är att de inte når målen i kursplanen. Vi ser även en skillnad mellan skolans specialpedagoger och elevhälsans specialpedagoger på vilka nivåer de lägger fokus. Elevhälsan betonar skolans organisation, kultur och värdegrund i en pedagogisk utredning medan skolan lägger större vikt på individ och grupp.

    Tilldelningsdatum2011-sep.-23
    OriginalspråkSvenska
    HandledareAnn-Elise Persson (Handledare) & Christer Ohlin (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Specialpedagogiskt program

    Högskolepoäng

    • 22,5 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • barn i behov av särskilt stöd
    • pedagogisk utredning
    • specialpedagogens uppdrag

    Citera det här

    '