Pedagogiskt arbetssätt för barn med ADHD - En kvalitativ studie med erfarna lärare inom området

  • Josefin Andersson
  • Annika Jönsson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med denna uppsats belyser hur lärare med erfarenhet av arbete med elever i behov av särskilt stöd, upplever att lärare kan underlätta för barn med ADHD i skolmiljön. Vi har intervjuat lärare med erfarenhet av arbete med elever i behov av särskilt stöd. Våra informanter består av en fritidspedagog, en lärare och fyra specialpedagoger. Våra informanter arbetar på resursskolor respektive ”vanliga” skolor.

    Undersökningen resulterade i ett antal slutsatser om vad läraren bör göra, nämligen:

    • Skapa en positiv kontakt med barnet

    • Ha kunskap om barnets eventuella diagnos

    • Skapa struktur i skolmiljön och en lugn arbetsmiljö

    • I sitt arbetslag ha samsyn i det pedagogiska arbetet

    • Genom samarbete med alla involverade utgå ifrån individen,

    gällande skolmiljö och arbetssätt

    • Arbeta förebyggande med barnets sociala beteende

    Tilldelningsdatum2006-mars-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '