Abstract
I denna studie samlades pedagogiska planeringar in med syfte att undersöka på vilket sätt de didaktiska aspekterna framträder i planeringsunderlaget för fysiska aktiviteter.Fritidslärarna behöver planera för att ge eleverna ett större inflytande över sina fysiska aktiviteter. Eleverna behöver en variation av styrda och frivilliga aktiviteter och de ska vara kopplade till elevernas intresse och behov. När fritidslärarna aktivt deltar eller aktivt uppmuntrar eleverna verbalt ökar deras motivation för fysiska aktiviteter enligt vetenskapliga studier. Metoden i studien grundar sig i kvalitativa metoder i form av en dokumentanalys där informanterna delade med sig av för dem relevanta planeringar. I analysen av dokumenten användes en riktad innehållsanalys där syftet var att utveckla och validera en redan existerande teori, med det menas att studiens utgångspunkt härleder från tidigare forskningar.
Resultatet analyserades genom den didaktiska triangeln där tre centrala delar studerades, innehållet, läraren och eleven där dessa tre delar påverkar undervisningen på olika sätt.
Studiens resultat visar på att lekar, redskapsbanor och bollekar var de aktiviteter som framträdes mest i planeringarna. Det framgick även att fysiska aktiviteter inte alltid handlar om att vara just aktiv, utan fritidslärarna nämner bland annat samarbete, ta hänsyn till varandra och elevernas egna ansvar vid olika aktiviteter som viktiga delar. Fritidslärarna behöver ge eleverna större utrymme för inflytande och de behöver också lägga mer tid på att utvärdera både i arbetslaget och med eleverna.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Thomas Clementson (Handledare), Hilma Holm (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: fritidshem
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- Fysiska aktiviteter
- fritidshem
- pedagogisk planering
- lärare i fritidshem
- dokumentanalys