Syftet med denna studie undersöka vilka aspekter som lärare för årskurserna 1–3 tar hänsyn till för att kunna skapa en differentierad matematikundervisning. Frågeställningen behandlar hur lärare för årskurs 1–3 planerar för att få en differentierad undervisning. Studiens teoretiska förankring grundar sig i det sociokulturella perspektivet med inriktning på mediering. Det empiriska materialet har samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Frågorna i intervjun formulerades med syftet att de tillfrågade lärarna skulle kunna belysa hur varje individ får möjlighet att utveckla sina kunskaper oavsett vilken nivå eleven befinner sig på, samt om lärarna skapar en tillgänglig lärmiljö. Den insamlade empirin har analyserats utifrån de fyra olika aspekterna innehåll, process, produkt och inlärningsmiljön. Resultatet visar att de tillfrågade lärarna differentierar sin matematikundervisning på ett varierat sätt. Några av de tillfrågade lärarna menar på att en undervisning inte blir differentierad när läraren undervisar ensam. I dessa fall baseras undervisningen ofta på vad svagpresterande eleverna behöver träna mer på. Andra lärare menar på att även om läraren har gruppen själv kan läraren använda strategier som skapar tillfällen där alla elever får utmanas på sin nivå. En annan strategi är att ha olika krav på de enskilda eleverna beroende på vilket område inom matematiken som undervisningen behandlar.
Tilldelningsdatum | 2023-jan. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Per Blomberg (Handledare), Örjan Hansson (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
---|
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
- Pedagogiskt arbete (50304)
- differentiering
- undervisning
- lågstadiet
- matematik
- pedagogik
Planeringsstrategier för en differentierad matematikundervisning: En intervjustudie ur ett lärarperspektiv i årskurserna 1–3
Modig, A. (Författare), Olovsson, F. (Författare). 2023-jan.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå