Syftet med studien är att undersöka i vilken mån samhällskunskapslärare inkluderar psykisk ohälsa som ett moment i undervisningen och vilka faktorer som bidrar till att lärare inkluderar eller väljer bort ämnet i sin undervisning. Syftet är även att undersöka om och hur lärare anser att den psykiska ohälsan påverkar undervisningen, samt hur lärare arbetar med ämnet och vilka etiska överväganden som görs. Studien utfördes med hjälp av en kvalitativ metod där sju djupintervjuer genomfördes med behöriga samhällskunskapslärare i årskurs 4-6. Intervjusvaren analyserades sedan utifrån en fenomenografisk ansats där materialet kategoriserades för att identifiera variationer och kartlägga respondenternas uppfattningar. Resultatet av vår undersökning visar att lärare anser att psykisk ohälsa har ökat bland eleverna, vilket den tidigare forskningen och aktuell statistik också bekräftar. Lärarna anser även att den ökade psykiska ohälsan är en faktor som påverkar undervisningen negativt. Det framträder variationer i hur respondenterna ser på psykisk ohälsa och arbetar med det i undervisningen. Vissa lärare arbetar inte alls med ämnet i sin undervisning och förklarar detta med osäkerhet, okunskap, tidsbrist samt att ansvaret snarare ligger på elevhälsan. Andra lärare engagerar sig mer i frågan och lyfter fram vikten av att avdramatisera samtal om psykisk ohälsa och att informera eleverna om vilken hjälp som finns att tillgå.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Staffan Stranne (Handledare), Ingemar Ottosson (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
---|
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
- Pedagogiskt arbete (50304)
- psykisk ohälsa
- psykisk hälsa
- samhällskunskapslärare
- stigmatisering
- etiska överväganden
Psykisk ohälsa som ett moment i undervisningen: En intervjustudie om lärares erfarenheter, argument och förhållningssätt till psykisk ohälsa som en del av samhällskunskap för årskurs 4-6
Arnesson, K. (Författare), Olofsson, M. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå