Ramadans påverkan på lärare och muslimska elever i skolan

  • Petronella Karlsson

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Att skolan är mångkulturell i dagens Sverige, är nog de flesta medvetna om. Islam är den näst största religionen i världen och i Sverige. Syftet med undersökningen är hur ramadan påverkar situationen i skolan bland lärare och elever. Undersökningen är gjord på en högstadieskola i Skåne där en stor andel av eleverna har föräldrar med utländsk härkomst. Jag har valt att göra kvalitativa intervjuer för att respondenterna skulle få möjlighet till att utveckla mer djupgående tankar kring ämnet. Resultatet visade att samtliga lärare i studien upplevde att ramadan orsakade problem i olika situationer i skolan. Resultatet visade även brister i skolledningens sätt att hantera situationer kring ramadan. Skolledningen har det övergripande ansvaret när det gäller att agera för att ge förutsättningar och riktlinjer för lärare i olika ämnen i undervisningen. Ramadan är av stor betydelse för eleverna i undersökningen.  Av resultatet framgick även att flertalet av lärarna inte hade någon kontakt med föräldrarna vad det gällde situationerna kring ramadan. Resultatet visade att svensklärarna ansåg att eleverna inte borde genomföra fastan under grundskolan.

    Tilldelningsdatum2010-juni-28
    OriginalspråkSvenska
    HandledareMats Bergenhorn (Handledare) & Zenita Johansson (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Humaniora och konst (6)
    • Samhällsvetenskap (5)

    Nyckelord

    • mångkultur
    • ramadan
    • fasta
    • tolkning
    • svensk islam
    • islam och svenska skolan.

    Citera det här

    '