“Relationen med eleverna är ju A och O”
: En kvalitativ studie om sju idrottslärares beskrivning av sin lärmiljö

  • Martin Höglund
  • Jeanette Lübeck
  • Clarie Wijk

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur sju idrottslärare på gymnasiesärskola skapar en tillgänglig lärmiljö för elever som läser på nationella programmet och vilka förutsättningar idrottslärarna har för att bedriva sin undervisning. Detta för att öka elevernas motivation och deltagande i idrottslektionerna.

Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. För att rekvirera sju idrottslärare till studien var det ett målstyrt urval. Intervjuerna genomfördes fysiskt på två skolor där lärarna arbetar medan fem av intervjuerna genomfördes via digitala mötesplatser. Intervjuerna transkriberades och därefter analyserade med hjälp av tematisk analys.

Resultat: Resultatet visar att samtliga respondenter anser att skapandet av relationer, mellan lärare och elev, har stor betydelse för att nå framgångsrik undervisning i idrott och hälsa. Eleven måste även känna sig trygg för vara med och delta i idrottsundervisningen. Respondenterna nämner vikten av att hitta enskilda lösningar (individanpassa) för att elever ska känna trygghet. Man kan inte behandla elever lika, utan varje elev är unik och det är olika vad man kan locka eleverna med för att få dem delaktiga. Det skiljer sig när det gäller förutsättningarna för tillgänglig utbildningsmiljö; gruppstorlek, tillgång till hallar, utemiljö, avstånd till platsen för idrottsundervisning och tillgång till elevassistenter.

Gemensamt för alla respondenter är att det finns elevassistenter närvarande vid förflyttningar, omklädningssituation och under idrottslektioner. Dock skiljer det sig hur många elevassistenter idrottslärarna har tillgång till. Det finns även skillnader i elevassistenters engagemang och att vara fysisk delaktig under lektioner. Utifrån studiens forskningsfrågor kan följande slutsatser konstateras: tillitsfulla relationer, individuella lösningar, trygghet, elevassistentens roll samt fysiska miljön.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareKamilla Klefbeck (Handledare), Lisbeth Ohlsson (Bedömande lärare) & Helena Sjunnesson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Speciallärarprogrammet

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • elevassistent
  • gymnasiesärskola
  • idrott och hälsa
  • idrottslärare
  • intellektuell funktionsnedsättning
  • relationellt synsätt
  • tillgänglig lärmiljö

Citera det här

'