Skribenterna har tidigare varit verksamma inom förskola och då uppmärksammat att det funnits en stor variation av förhållningsätt som förskollärare visar i relation med barnen, i olika spontana leksituationer. Syftet med studien är att utveckla kunskaper om förskollärares förhållningsätt i spontana leksituationer med barnen, samt hur förskollärares verbala och icke-verbala kommunikationshandlingar framkommer i relationen mellan förskollärare och barn. Den teoretiska utgångspunkten för studien är det relationella förhållningsättet, där relationen som framkommer mellan individer sätts i centrum. Metoden som använts är observationer där skribenterna utgått från ett observations schema, som riktade sig emot förskollärarnas relationella förhållningssätt samt deras verbala och icke-verbala kommunikation i relation med barnet. Resultatet visade på att förskollärarna skapade en trygg och stimulerande lekmiljö genom att på ett positivt sätt interagera med barnen och finna en professionell balans mellan närhet och distans. Förskollärarna väckte barnens stolthetskänslor och släckte skamkänslorna i interaktionen. Förskollärarna introducerade nya idéer och redskap samt använde sig av både verbal och icke-verbal kommunikation.
Tilldelningsdatum | 2024-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Ing-Marie Åkerblom (Handledare), Anette Emilson (Bedömande lärare) & Maria Rosberg (Examinator) |
---|
- Pedagogiskt arbete (50304)
- barn
- förskollärare
- icke-verbal kommunikation
- relation
- relationellt förhållningssätt
- verbal kommunikation
Relationen mellan förskollärare och barn: En observationsstudie om förskollärares verbala och icke-verbala kommunikation med barnet under spontana leksituationer
Hansen, F. (Författare), Nilsson, A. (Författare). 2024-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå