Relationsskapande i förskolan
: En kvalitativ studie om förskollärares tillvägagångsätt för relationsskapande

  • Anneli Nyberg

Examensarbete: Kandidatexamen

Abstract

Många forskare har uppmärksammat betydelsen av goda relationer mellan förskollärare och barn. Förskollärare ansvarar för att ge barnen förutsättningar att skapa relationer i förskolan som är trygga och tillitsfulla menar Läroplanen för förskola (Skolverket, 2018). Syftet med den här studien är att belysa förskollärares uppfattningar om vad som utgör en god lärar-barn relation i förskolan och hur förskollärare beskriver att de arbetar för att skapa och upprätthålla relationer i verksamheten.
Seminstrukturerade intervjuer har använts som datainsamlingsmetod där sex förskollärare från olika förskolor har intervjuats.
Resultaten har analyserats utifrån relationell pedagogik samt relationskompetens. Resultaten visar vad förskollärarna anser att en god lärar-barn relation kan bestå av samt beskrivning av vad förskollärarna säger sig ha som tillvägagångsätt i relationsskapandet. En slutsats av studien är att skapandet av relationer mellan förskollärare och barn i pedagogisk verksamhet är betydelsefull för att kunna ta tillvara och upprätthålla goda relationer till barnen.
Sammantaget uppvisar resultaten att förskollärarna anser att det fordras kompetens som empati, kommunikationsförmåga samt förmåga att kunna anpassa sig för att tillgodose barnens olika behov och skapa förutsättningar för relationsskapande mellan förskollärare och barn.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareJosefin Zetterberg (Handledare), Hilma Holm (Bedömande lärare) & Hilma Holm (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • Relationell pedagogik
  • relationell kompetens
  • närvaro
  • relationer
  • möte
  • förskola

Citera det här

'