Religionsundervisning eller religiös undervisning?
En undersökning av kristendomens plats i religionskunskapen utifrån läromedel

  • Anna Olsén

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    I den här uppsatsen kommer jag att undersöka vilken roll kristendomen innehar i religionskunskapen, jämfört med de andra världsreligionerna. Jag kommer att utgå från hermeneutiken för att tolka olika aspekter i tre olika läroböcker som används i religionskunskapsundervisning idag. Jag kommer först att titta på kristendomens inflytande över läroplanen från tidigt 1800-tal. Efter detta går jag igenom innehållet i de tre läroböckerna innan jag diskuterar resultaten. I en jämförelse där jag tittar på textomfång, urval av information konstaterar jag att  kristendomen framställs annorlunda jämfört med de andra religioner. Vissa uttryck liksom urval och komplexitet i framställningen antyder att kristendomen värderas högre än övriga världsreligioner i de utvalda läroböckerna.

    Tilldelningsdatum2010-jun-21
    OriginalspråkSvenska
    HandledareMats Bergenhorn (Handledare) & Zenita Johansson (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Nyckelord

    • religionskunskap
    • läromedel
    • läroböcker
    • kristendom
    • undervisning
    • religion

    Citera det här

    '