Revisorprofessionen i förändring
: En analys av svenska högskolors och universitets respons på CSRD:s nya kompetenskrav

  • Verica Gjorgieva
  • Thao Phan

Examensarbete: Kandidatexamen

Abstract

Bakgrund - Denna studie har utifrån Corporate Social Reporting Directive (CSRD) studerat ekonomutbildningens roll i att tillgodose studenter, som kommer ingå i revisorsprofessionen, med teoretisk kunskap.

Syfte - Syftet med denna studie har varit att analysera hur svenska högskolor och universitet möter CSRD:s nya kompetenskrav för revisorer som ska utföra hållbarhetsrevision, vilka strategiska respons på institutionella påtryckningar som står på spel samt vad dessa i förlängningen kan innebära för revisorsprofessionen.

Metod - Studien följde deduktiv forskningsansats och kvalitativ forskningsmetod. Datainsamlingen har skett genom innehållsanalys av utbildningsdokument som bestod av utbildningsplaner (16) och kursplaner (247) från sexton universitet. Dessutom har studien genomfört tre intervjuer utifrån lämplighetsurval.

Resultat - Resultaten i denna studie visar att högskolors och universitets strategiska respons på institutionella påtryckningar har varit att samtycka, undvika och kompromissa. De strategiska respons tolkades av intressenter vid högskolorna och universiteten att påverka professionaliseringen av revisorsprofessionen, som samtidigt löper risk för de-professionalisering.

Begränsning - Den huvudsakliga begränsningen med denna studie har varit relaterad till kursplanerna vars innehåll är begränsat.

Bidrag - Studien bidrar med kunskap till en nutida och samhällsrelevant debatt. Dessutom visar studien att svenska högskolor inte möter CSRD:s kompetenskrav i dagsläget samt att det inte heller finns en avsikt att inkludera dessa i ekonomutbildningen inom snar framtid. Det teoretiska bidraget består av kombinationen av den institutionella teorin och professionsteorin.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareCaroline Pontoppidan (Handledare), Elin Smith (Handledare) & Heléne Tjärnemo (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Ekonomprogrammet

Kurser och ämnen

  • Redovisning och revision

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Företagsekonomi (50202)

Nyckelord

  • CSRD
  • utbildning
  • revisorprofessionen
  • hållbarhetsrevision
  • kompetenskrav

Citera det här

'