Abstract
Speciallärarens yrkesroll är komplex och ofta finns det ingen gemensam syn på skolor vad specialläraren ska göra, vilket vi tror kan bidra till stress och känsla av otillräcklighet hos många speciallärare. Genom att fördjupa kunskapen om rådande förväntningar kan de första stegen tas mot att minska stress och orimliga förväntningar på specialläraren. Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka förväntningar rektorer och lärare har på uppdraget för specialläraren med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling. Frågeställningarna som låg till grund för vår studie var:● Vilka förväntningar har rektorer/biträdande rektorer på specialläraren med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling?
● Vilka förväntningar har lärare på specialläraren med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling?
● Vad skiljer rektorers/biträdande rektorers och lärares förväntningar på specialläraren med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling?
Metoden som användes var i huvudsak kvantitativ, men med kvalitativa inslag. Empirin inhämtades genom en enkätundersökning som riktade sig till dels rektorer, dels till lärare. Studiens teoretiska ram utgörs av systemteorin samt två specialpedagogiska perspektiv, det kategoriska perspektivet samt det relationella perspektivet. Den teoretiska ansatsen utgör grunden för tolkning, analys och diskussion av resultaten i studien. Resultatanalysen visar att såväl rektorer som lärare har ett stort antal förväntningar på specialläraren. Rektorer förväntar sig bland annat att specialläraren ska vara som ett stöd till andra lärare, som en del av elevhälsan och som ”extra ögon”. De lärare som var med i studien förväntar sig bland annat att specialläraren ska vara som en resurs för enskild undervisning av elever. Förväntningarna sammanfaller i delar, men skiljer sig också på väsentliga punkter. Till exempel framkommer det att många lärare föredrar att inte ha specialläraren inne i klassrummet, utan att de hellre vill att specialläraren undervisar eleverna utanför klassrummet. Studien visar att det vore önskvärt med tydligare beskrivning av speciallärarens roll samt en bra kommunikation mellan speciallärare, lärare och rektorer om de förväntningar som finns på speciallärarnas yrkesroll.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Ann-Elise Persson (Handledare) & Helena Sjunnesson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Specialpedagogiskt program
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)