Sällskapsspelets roll på fritidshemmet
: dammsamlare eller pedagogiskt hjälpmedel

  • Bobby Svensson
  • Mattias Jakobsson

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet med vårt arbete är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar att
sällskapsspel används i verksamheten som ett pedagogiskt hjälpmedel. Vi utgick
från ett sociokulturellt perspektiv och försökte få svar på våra forskningsfrågor
som behandlar vilket lärande som sker runt ett sällskapsspel samt vilken roll lärare
i fritidshem har när det gäller användandet av sällskapsspel. Vi intervjuade åtta
lärare i fritidshem för att få reda på deras uppfattning om våra forskningsfrågor.
Resultatet visar att lärare i fritidshem ser sällskapsspel som ett verktyg i syfte att
främja socialt sampel, där kommunikation spelar en viktig roll. De ser också sin
roll som stödjande kraft, initiativtagare och medspelare när det spelas
sällskapsspel på fritidshemmet.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareHilma Holm (Handledare), Maria Rosberg (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • Fritidshem
  • Sällskapsspel
  • Socialt samspel
  • Vygotskij
  • Artefakt
  • sociokulturellt lärande

Citera det här

'