I svenska skolans styrdokument, riktlinjer och lagar står det tydligt att varje elevska bemötas utifrån sina egna förutsättningar och behov samt få utvecklas utifrånden förmåga den besitter. Trots detta framgår det i flera rapporter och en stor delforskning att den grupp elever som har en särskild begåvning inom matematik intefår det stöd och den utmaning som motsvarar deras behov och förmåga. Samtidigtverkar det heller inte finnas någon tydlig bild av vilka faktorer som bidrar tilldenna situation. Denna empiriska studie syftar till att ta reda på vilkauppfattningar rektorer och förstelärare har om vilka möjligheter ochbegränsningar som finns i skolans verksamhet för att implementera enorganisatorisk differentiering som inkluderar särskilt begåvade elever i matematik.Genom 7 semistrukturerade intervjuer med rektorer och förstelärare redovisasresultatet i form av fyra övergripande teman, organisering och förutsättningar föridentifiering, prioritering och ansvarsfördelning, samt möjligheter ochbegränsningar för en grupp respektive en enskild särskilt begåvad elev. Efteranalys av de insamlade resultaten förs en diskussion som visar att särskiltbegåvade elever i matematik i stor grad är osynliga och att rutiner ochprioriteringar för att identifiera dessa också är förhållandevis låga. Resultatetvisar däremot också att elever som identifieras har möjligheter att få sina behovtillgodosedda i form av både nivågrupperad, accelererad och berikadundervisning. Detta leder vidare till förslag på vidare forskning kring hur enimplementering av tydliga rutiner för särskilt begåvade elever i matematiktroligen både hade ökat antalet identifierade elever men också deraskunskapsutveckling.
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
- Pedagogiskt arbete (50304)
- differentiering
- särskild begåvning
- matematik
- möjligheter
- begränsningar
Särskilda lösningar för särskilt begåvade elever i matematik: Möjliggörande och begränsande faktorer för organisatorisk differentiering
Gustafsson, L. (Författare), Åkesson, S. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå