Sagans betydelse för språkutveckling i förskolan

  • Maria Molina
  • Maria Eklund

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Vi har valt att studera hur sagoläsning främjar barns språkutveckling i

    förskolan. Vårt syfte med uppsatsen är att ta reda på om och hur pedagoger

    använder sig av sagor för att främja barns språkutveckling. För att ta reda på

    detta har vi intervjuat fyra förskollärare på fyra olika förskolor. De

    frågeställningar som vi utgått från är: I vilket syfte används sagan i förskolan?

    Anses sagan som ett viktigt hjälpmedel för att främja barns språkutveckling

    och hur arbetar pedagogerna i förskolan med sagan för att främja barns

    språkutveckling?

    Det ämne vi har valt att studera tar vi upp i forskningsbakgrunden, där olika

    forskare och vetenskapsmän ger sina åsikter och tankar om sagan som

    hjälpmedel för att främja barns språkutveckling. Vi har sammanställt våra

    intervjuer i en resultat del och analyserat de sammanställda svaren vi fått efter

    genomförda intervjuer. De flesta pedagoger vi intervjuade är överens om att

    sagan utvecklar barns språk med hjälp av texternas varierande språk och ord,

    likaså samtalet och diskussionen om sagans innehåll framhölls som positivt

    och viktigt för barns förståelse för sagans innehåll. Samtliga pedagoger anser

    att sagan är ett viktigt moment för att stilla och lugna barngruppen.

    Tilldelningsdatum2009-jan.-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '