Abstract
Syftet med denna studie är att dels undersöka hur skolans demokratiska uppdrag ochvärdegrund formuleras i läroplanen för gymnasieskolan Gy11, dels att genom intervjuer
undersöka hur några yrkesverksamma lärare i ämnet samhällskunskap arbetar med
demokrati- och värdegrundsfrågor i sin undervisning.
Inledningsvis ges en bakgrundsbeskrivning av skolans demokratiska utveckling och
hur skolans roll som medborgarfostrare har utvecklats till att också handla om förmedling
av specifika värden genom en gemensam värdegrund. Studien tar sin utgångspunkt i
teorier som har formulerats av bland andra Pierre Bourdieu och Gert Biesta, däribland
reproduktion, symboliskt våld och socialisation, samt olika läroplansteoretiska begrepp.
En redogörelse för tidigare forskning innefattar bland andra Tomas Englund och Ninni
Wahlström, där även begrepp som utbildningskonceptioner och ramfaktorer lyfts fram.
Som metod genomförs förutom en läroplansanalys också en kvalitativ studie där fyra
yrkesverksamma lärare intervjuas. Studiens analysmetod utgår från så kallad kritisk teori
så som den utvecklades av Jürgen Habermas, i syfte att kritiskt granska läroplanen och de
genomförda intervjuerna. Analysen visar på komplexiteten i att definiera demokrati- och
värdegrundsbegreppet samt skillnader däremellan i ett föränderligt samhälle. Analysen
visar också att lärare bedriver demokrati- och värdegrundsarbete genom främst
participativa undervisningsformer och i syfte att främja en utveckling av elevernas
tolerans, men också för att ge dem möjligheter till egenmakt i samhällslivet.
Studien avslutas med att dra slutsatser om hur kunskap, demokrati och
värdegrundsarbete tydligt måste definieras och också ständigt beakta den rådande
samhällsideologin och en social helhet för att inte bara kunna förmedlas, utan också leda
till en meningsfull utveckling av individers möjligheter att verka i samhället.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Peter Gustavsson (Handledare) & Lars Andersson Hult (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Ämneslärarutbildningen inriktning mot gymnasiet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- demokrati
- ideologi
- kunskap
- läroplan
- participation
- reproduktion
- samhällskunskap
- värdegrund