Syftet med studien är att utveckla kunskap om förskollärares uppfattningar av samlingen som fenomen i förskolans vardag. Centrala utgångspunkter för studien är samlingens syfte och barns utveckling och lärande i förhållande till samlingssituationer. Studien tar avstamp i såväl en kvalitativ som fenomenografisk metodansats, där empiri samlats in genom intervjuer med fem legitimerade förskollärare från en kommun i sydöstra Sverige. Resultatet tyder på att samlingen i förskolan kan ha skilda syften, vilket speglar den komplexitet och mångfacetterade roll den har i förskolans vardag. Uppfattningarna i relation till barns utveckling och lärande varierar och samlingen anses inte bara vara en undervisningssituation, utan också en mötesplats för samhörighet, självkänsla och delaktighet. Sammanfattningsvis riktas fokus mot det faktum att samlingssituationer därför bör betraktas som situationsberoende, där fler aspekter bör tas i beaktande, för att som förskollärare kunna tillgodose både det enskilda barnets och barngruppens behov.
Tilldelningsdatum | 2024-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Ing-Marie Åkerblom (Handledare), Anette Emilson (Bedömande lärare) & Maria Rosberg (Examinator) |
---|
- Pedagogiskt arbete (50304)
- samling
- förskollärare
- fenomenografi
- uppfattningar
- syfte
- utveckling
- lärande
Samling: tradition, lärande eller bara en rutin?: En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar av samlingen som fenomen i förskolan
Svensson, N. (Författare), Wallgren, S. (Författare). 2024-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå