Samtidskonstens möjligheter
: Att arbeta med samtidskonst i bildundervisning

  • Ylva Sanner

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Abstrakt

    Uppsatsen belyser samtidskonstens förekommande i bildundervisningen. Syftet är att

    undersöka på vilket sätt och i vilken omfattning bildlärare använder sig av samtidskonst i

    undervisningen samt hur eleverna uppfattar samtidskonsten och vad den kan bidra med för

    deras förståelse för omvärlden och för sig egen identitet. Litteraturstudier samt kvalitativa

    djupintervjuer av har genomförts. Undersökningsgruppen består av bildlärare, undervisande

    på högstadie- och gymnasienivå i Stockholmsområdet. Resultatet visar att samtidskonsten

    presenteras i undervisningen i varierande grad och att idébaserade uppgifter inspirerade av

    samtidskonsten förekommer. Samtidskonstens reflexiva arbetssätt och till viss del

    provokativa inslag kan stimulera eleverna till ökad reflektion över sin samtid och sin egen

    person enligt undersökningen. Vidare framkommer i undersökningen att digitala tekniker kan

    uppmuntra till eget skapande.

    Tilldelningsdatum2010-feb.-26
    OriginalspråkSvenska
    Handledareelisabet malmström (Handledare) & Ingrid lindahl (Examinator)

    Kurser och ämnen

    • Pedagogik

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Humaniora och konst (6)
    • Samhällsvetenskap (5)

    Nyckelord

    • samtidskonst
    • bildundervisning

    Citera det här

    '