Abstract
Abstrakt
Uppsatsen belyser samtidskonstens förekommande i bildundervisningen. Syftet är att
undersöka på vilket sätt och i vilken omfattning bildlärare använder sig av samtidskonst i
undervisningen samt hur eleverna uppfattar samtidskonsten och vad den kan bidra med för
deras förståelse för omvärlden och för sig egen identitet. Litteraturstudier samt kvalitativa
djupintervjuer av har genomförts. Undersökningsgruppen består av bildlärare, undervisande
på högstadie- och gymnasienivå i Stockholmsområdet. Resultatet visar att samtidskonsten
presenteras i undervisningen i varierande grad och att idébaserade uppgifter inspirerade av
samtidskonsten förekommer. Samtidskonstens reflexiva arbetssätt och till viss del
provokativa inslag kan stimulera eleverna till ökad reflektion över sin samtid och sin egen
person enligt undersökningen. Vidare framkommer i undersökningen att digitala tekniker kan
uppmuntra till eget skapande.
Tilldelningsdatum | 2010-feb.-26 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | elisabet malmström (Handledare) & Ingrid lindahl (Examinator) |
Kurser och ämnen
- Pedagogik
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Humaniora och konst (6)
- Samhällsvetenskap (5)
Nyckelord
- samtidskonst
- bildundervisning