Samverkan i anpassad grundskola
: En kvalitativ studie om elevassistenter och speciallärares upplevelser av samverkan

  • Kristoffer Andersson
  • Madelene Ljunglöf

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Enligt skollagen ska de barn som inte anses uppnå godkända betyg i grundskolan, samt har en utredd och dokumenterad intellektuell funktionsnedsättning erbjudas plats på den anpassade grundskolan. För att erbjuda eleverna det stöd de behöver, arbetar speciallärare och elevassistenter i arbetslag. Speciallärarna är den yrkesgrupp som anses behörig att genomföra undervisningen på den anpassade grundskolan. Vidare anser Skolverket att elevassistenter kan vara en del av det extra stöd som erbjuds för eleverna inom den anpassade grundskolan. Skollagen i sin tur lyfter fram att det saknas behörighetskrav för vilka som anses behöriga att ingå i yrkesgruppen elevassistent. Vårt syfte med detta examensarbete är att undersöka hur elevassistenter och speciallärare upplever sin samverkan. Som teoretisk utgångspunkt för vårt examensarbete har vi valt att utgå ifrån professionsteorin. Studie är en kvalitativ studie då vi ville få ta del av speciallärarnas och elevassistentens egna upplevelser av samverkan mellan professionerna. Vi valde att genomföra intervjuerna som gruppintervjuer. Utifrån tematisk analys analyserades resultatet. I det insamlade material framgick det att speciallärarna har både positiva och negativa upplevelser av samverkan. Samtliga elevassistenter som deltog i de olika gruppintervjuerna har positiva erfarenheter av samverkan och tycker samverkan fungerar bra. I arbetslaget tar man tillvara på varandras kompetenser för att på bästa möjliga sätt möta elevernas behov. Framgångsfaktorerna som tydligast lyfts fram i intervjuerna med speciallärarna är delaktighet och tid. Speciallärarna som diskuterar begreppet delaktighet i samband med samverkan menar att delaktighet och en vilja att vara delaktig från elevassistenterna är avgörande. Medvetenhet kring professionernas olika uppdrag samt arbetsuppgifter är viktigt att vara medveten om. Resultatet visar också att missförstånd mellan speciallärare och elevassistenter förekommer i olika sammanhang. Detta kan bero på att man använder olika fackspråk som inte är självklart att uppfatta eller förstå för alla.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareKerstin Ahlqvist (Handledare), Angerd Eilard (Bedömande lärare) & Helena Sjunnesson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Speciallärarprogrammet

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • Anpassad grundskola
  • elevassistent
  • intellektuell funktionsnedsättning
  • speciallärare
  • särskola

Citera det här

'