Studien handlar om att skapa en förståelse av samverkan mellan fritidshem och skola utifrån verksamma lärare i fritidshemmens perspektiv och deras uppfattningar av samverkan. Som metod har semistrukturerade intervjuer- använts, såväl fysiska som intervjuer genomförda digitalt. Teoretiskt utgår vi från samverkansteori och fenomenografi. Vidare är analysen fenomenografiskt präglad. I analysen presenteras följande kategorier gällande deltagarnas uppfattningar av samverkan: uppdrag, samverkan, förutsättningar för samverkan, miljöns påverkan på samverkan samt möjligheter och hinder för samverkan. Resultatet visade att det fanns olika skillnader på samverkan och uppfattades olika. Informanterna hade olika uppdrag på förmiddagarna som exempelvis att vara resurs i klass och rastvärdar. På eftermiddagarna var deras uppdrag likvärdigt att bedriva undervisning i fritidshem. Samverkan fanns men såg olika ut på arbetsplatserna. Resultaten visade att gemensam planeringstid mellan fritidshem och skola var tecken på en fungerande samverkan. Samverkan behöver enligt de intervjuade lärare i fritidshem utvecklas vidare men huvudmannen behöver då ge förutsättningar till detta. Framtida forskning kan undersöka hur huvudmannen uppfattar samverkan och huvudmannens roll för samverkan.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Fenomenografi
- Fritidshem
- Klasslärare
- Lärare i fritidshem
- Samverkan
- Skola
Samverkan mellan fritidshem och skola: En studie om samverkan mellan fritidshem och skola utifrån lärare i fritidshemmens perspektiv
Dragas, B. (Författare), Gullander, S. (Författare). 2024-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå