Studiens innehåll fokuserar på samverkan mellan vårdnadshavare och lärare i fritidshem. Studiens syfte är att belysa den samverkansprocess som sker mellan lärare i fritidshem och vårdnadshavare. Frågeställningen som studien grundar sig på är vilka förväntningar det finns utifrån lärarna i fritidshem och vårdnadshavarnas perspektiv kring samverkansprocessen. Perspektiven från båda dessa roller kommer således att studeras och analyseras mot centrala begrepp inom samverkansteorin. Begrepp inom samverkansteorin som diskuteras är samverkan, synsätt, relationer, kommunikation och hinder i samverkan. Den insamlade empirin grundar sig på semistrukturerade intervjuer med tre lärare i fritidshem och tre vårdnadshavare. Den slutförda studien belyser att samverkan med vårdnadshavarna är en central del för lärarna i fritidshemmet. Även vårdnadshavarna påtalar vikten av en fungerande samverkan med fritidshemmet.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- kommunikation
- lärare i fritidshem
- relation
- samverkan
- vårdnadshavare
Samverkan mellan fritidshemmet och hemmet: En kvalitativ studie om samverkan utifrån fritidshemmet och hemmets perspektiv
Zettervall, J. (Författare), Nilsson, J. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Kandidatexamen